Θα συνεχισω λοιπον φιλε george αυτη την -λογικη θελω να πιστευω- παραθεση σκεψεων που ξεκινησα και αφορα σ ενα απο τα σημαντικοτερα τμηματα του ρολογιου μας, τη μηχανη.
Αφου λοιπον εξετασαμε το πρωτο μεγαλο κεφαλαιο που λεγεται κατασκευη (και τοποθετησαμε τη μηχανη μας μεσα στον ανταγωνισμο χρησιμοποιωντας αντικειμενικα αλλα και υποκειμενικα κριτηρια)
παμε τωρα να δουμε ενα αλλο μεγαλο κεφαλαιο και να το αξιολογησουμε ΠΟΣΟΤΙΚΑ και ΠΟΙΟΤΙΚΑ.
ΤΟΥΣ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΥΣ ΤΗΣ ΜΗΧΑΝΗΣ
Οι μηχανισμοι ειναι το κεφαλαιο εκεινο στο οποιο βρισκονται -τις περισσοτερες φορες- τα πιο πολλα απο τα λεφτα που εχουμε πληρωσει για την μηχανη. Αν η κατασκευη η το φινιριαμα μπορουν να ανεβασουν την αξια της μηχανης κατα μερικες δεκαδες χιλιαδες ευρω, οι ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΙ
μπορουν να την εκτοξευσουν κατα μερικες εκατονταδες χιλιαδων και σε μερικες περιπτωσεις ακομα περισσοτερο. Καταλαβαινετε λοιπον ποσο σημαντικη ειναι η οσο το δυνατον "αντικειμενικοτερη" αξιολογηση τους για την τσεπη μας και την τοποθετηση των χρηματων μας.
Εγραψα και παλαιοτερα οτι η μηχανη του ρολογιου μας ειναι ενας πολυπλοκος μηχανισμος που αποτελειται απο πολλους απλουστερους. Ως μηχανισμο εμεις οι μηχανολογοι οριζουμε ενα συνολο δυο η περισσοτερων μηχανικων μερων ,που συνδεονται και κινουνται το ενα σε σχεση με το αλλο ,εκτελωντας μια λειτουργια.Για να αξιολογησουμε λοιπον τη μηχανη σαν συνολο, πρεπει να εξετασουμε καθε εναν απο αυτους τους μηχανισμους και να τον αξιολογησουμε.
Μπορουμε δηλαδη να θεωρησουμε καθε μηχανισμο ως ενα ΤΟΜΕΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ του συνολικου κεφαλαιου "μηχανισμοι" οπως θεωρησαμε την μηχανουργικη κατασκευη ,συναρμολογηση και τα υλικα ως τομεις αξιολογησης του καφαλαιου "κατασκευη".
Η πρωτη δουλεια που πρεπει να κανουμε ειναι να καταγραψουμε με ακριβεια ΟΛΟΥΣ τους μηχανισμους που κρυβει η μηχανη μας.
Πρωτα απο ολα πρεπει να καταγραψουμε του θεμελιωδεις μηχανισμους που υπαρχουν ΣΕ ΟΛΕΣ τις μηχανες για να τους αξιολογησουμε και αυτους.Αυτοι ειναι το keyless works, το motion works, το barrel-gear train, και το escapement-balance.
Εν συνεχεια θα παμε να καταγραψουμε καθε αλλο μηχανισμο. ΠΡΟΣΟΧΗ: γραφω μηχανισμοι,δεν γραφω "πολυπλοκοτητες". Ο λογος ειναι απλος. Πισω απο καθε πολυπλοκοτητα της μηχανης μας, κρυβεται σιγουρα ενας μηχανισμος: ετσι εχουμε μηχ. ημερομηνιας, μηχανισμο φασεων, μηχ. χρονογραφου, μηχ. αιωνιου ημερολογιου και δεν εχει τελειωμο.
Παραλληλα ομως μεσα στην μηχανη μπορει να υπαρχουν και αλλοι μηχανισμοι που δεν "φαινονται" η δεν συνδεονται με πολυπλοκοτητες. ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΝΤΟΠΙΣΤΟΥΝ και να καταγραφουν και αυτοι.
Τετοιοι ειναι πχ. ο μηχανισμος αυτοματου κουρδισματος, ο μηχανισμος μεταδοσης σταθερης ροπης ,αλλα και αλλοι που συνηθως προβαλλονται και διαφημιζονται απο τον κατασκευαστη.
Γιατι πρεπει να καταγραψουμε με ακριβεια ολους αυτους τους μηχανισμους;;
Πρωτον για να τους αξιολογησουμε στη συνεχεια ΠΟΙΟΤΙΚΑ.
Δευτερον για να ξερουμε τι εχει μεσα το "κουτι" και που πανε τα λεφτα μας. Να κανουμε δηλαδη
και ΠΟΣΟΤΙΚΗ αξιολογηση των μηχανισμων της μηχανης μας.
Μα πως θα γινει αυτο θα μου πειτε. Αντε λοιπον εγω εχω μια μηχανη με ημερομηνια και tourbillon και ο grecellin μια μηχανη με φασεις και repetitin minutes. "Πες μου εσυ ρε Μαδια που εισαι μαγκας ποια ειναι καλυτερη ΠΟΣΟΤΙΚΑ.
Πως την αξιολογησες για να ξερουμε κι εμεις που δεν ειμαστε πονηροι."
Αγαπητοι φιλοι. Η ποσοτικη αξιολογηση των μηχανισμων της μηχανης στηριζεται σε δυο πραγματα.
Πρωτον : Ποιος ειναι ο συντελεστης σπουδαιοτητας που εχω δωσει εγω σε καθε μηχανισμο. ΓΙα μενα πχ το repetition minutes "μετραει " οσο δυο tourbillon ,ενω στην εκτιμηση του george μετραει σαν 100. Ειναι λοιπον ενας υποκειμενικος παραγοντας που συνδεεται με τις προτιμησεις , τις αναγκες αλλα και τις ιδιαιτεροτητες του αγοραστη που θα δωσει τα ωραια του λεφτα.Αυτος σε πρωτη φαση ας βγαλει το δικο του συμπερασμα για το ποια μηχανη υπερτερει ποσοτικα σε μηχανισμους. Υπαρχει ομως και ενα δευτερο κριτηριο ποσοτικης αξιολογησης. Σαφως λιγοτερο υποκειμενικο απο το πρωτο: τι ειναι κοινως αποδεκτο στο "κουρμπετι"
της υψηλης ωρολογοποιιας. Τι θελωνα πω με αυτο. Ειναι γνωστο σε ολους οτι απο τους περισσοτερους ειδικους και συλλεκτες "σημαντικοτερες" πολυπλοκοτητες θεωρουνται οι ηχητικες και κυριως τα sonnerie. Oσο λοιπον και να με ενδιαφερουν τα αιωνια ημερολογια ,οσο κι αν εχω δωσει σ αυτα τον υψηλοτερο βαθμο σπουδαιοτητας δεν προκειται να πεισω την "πλειοψηφια" των ρολογακηδων και πολυ περισσοτερο τους συλλεκτες οτι ο μηχανισμος μου "μετραει " περισσοτερο.
Εδωσα αυτο το ακραιο παραδειγμα για να δειξω οτι το ερωτημα που ακουγεται πολλες φορες "ποια ειναι ηπιο πολυπλοκη μηχανη" δεν εχει αμεση εξαρτηση ουτε απο τον αριθμο των εξαρτηματων ουτε απο την ξερη απαριθμηση καποιων πολυπλοκοτητων.
Ειναι μια απαντηση που διαμορφωνεται και υποκειμενικα στη συνειδηση του καθενος ,αλλα και "αντικειμενικα" απο την γενικη αντιληψη που υπαρχει διαμορφωμενη στο χωρο για την αξια των πολυπλοκοτητων και των διαφορων μηχανισμων.
Ετσι ολοι ξερουμε οτι τα πολυπλοκοτερα -ποσοτικα- ρολογια στον κοσμο ειναι πχ το PP sky moon , το VC tour de l ille, το aeternitaw mega και μερικα αλλα που τοποθετουνται απο τους περισσοτερους στην κορυφη (ας πουμε βαθμος ποσοτικης αξιολογησης 5 ) χωρις αυτο να σημαινει οτι μπορουμε με ακριβεια να πουμε :νουμερο ενα , νουμερο δυο , νουμερο τρια κλπ.
Ειναι δυνατον λοιπον να γινει μια ενδεικτικη αξιολογηση σε μια γενικη κλιμακα 0 εως 5 ,οπου πχ 0 περνει ενα ρολοι που εχει μονο τους θεμελωδεις μηχανισμους , που δεν σημαινει τιποτε περισσοτερο παρα μονο οτι εμει ς αξολογησαμε το ρολοι στη συνειδηση μας ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΑ για να εχουμε ενα μετρο συγκρισης με καποιο αλλο ρολοι που θελουμε να αγορασουμε και θελουμε να κανουμε την δικη μας προσωπικη επιλογη με βαση την πολυκλοκοτητα τους .
Ελπιζω να εγινε κατανοητη η ουσια και να μην μεινουμε σε στειρες διαφωνιες για ενα "βαθμο" που για εναν αλλο δεν λεει τιποτε , για μας ομως που τον δωσαμε στηριζομενοι σ αυτα που ειπα παραπανω μπορει να εχει μεγαλη σημασια. ΤΟ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΟ λοιπον ειναι τα ΚΡΙΤΗΡΙΑ που θα χρασιμοποιησουμε για την ΠΟΣΟΤΙΚΗ αξιολογηση των μηχανισμων της μηχανης μας και οχι το τελικο αποτελεσμα που για καθε εναν μας μπορει να διαφερει. (παντως η "στενη" κλιμακα 0 -5 μας βοηθα για μια πιο ευκολη τοποθετηση μεσα στον ανταγωνισμο. Δεν ειναι τυχαιο που και οι ιδιες οι εταιρειες χρησιμοποιουν τους ορους litlle complication, medium complication, grand complication, ultra complication κλπ)
Παμε τωρα να αξιολογησουμε ΠΟΙΟΤΙΚΑ τους μηχανισμους μας.