Αποστολέας Θέμα: Μηχανικά ρολόγια παλιών μαχητικών αεροσκαφών  (Αναγνώστηκε 5149 φορές)

0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.

Αποσυνδεδεμένος cupra73

  • Tourbillion
  • Μηνύματα: 4742
    • Προφίλ
Μηχανικά ρολόγια παλιών μαχητικών αεροσκαφών
« στις: Μάρτιος 03, 2018, 01:36:16 μμ »
Με την ευκαιρία που πρόσφατα περιποιήθηκα ένα τέτοιο ρολόι (καθάρισμα-λάδωμα) το οποίο το έχω ως αναμνηστικό κειμήλιο στο χώρο εργασίας μου ανοίγω το παρών θέμα προς τέρψιν οφθαλμών των φίλων του είδους και όχι μόνο, το συγκεκριμένο ρολόι όπως θα δείτε και στις φώτο που ακολουθούν είναι της παλιάς και συνάμα ιστορικής (Αμερικάνικης με Ελβετικές καταβολές) εταιρίας WATHAM και χρονολογείται από το 1957,  η συγκεκριμένη εταιρία είχε για πάρα πολλά χρόνια τα ηνία στην κατασκευή ειδικών ρολογιών τέτοιου τύπου με συμβάσεις για αρκετούς τύπους Αμερικάνικων μαχητικών αεροσκαφών που τα φιλοξενούσαν (A7 - F4 - F5 - F84 - T2 - T33 κλπ ) αλλά και παλαιών τύπων ραντάρ αεροδρομίων ( όπως ΑΝ - ΜPN13) που τα ενσωματώνανε στις κονσόλες τους. Η εταιρία βέβαια έχει κατασκευάσει εδώ και 2 αιώνες περίπου (από την ίδρυση της) άπειρα ρολόγια χειρός, τσέπης, ρολόγια σιδηροδρόμων και σιδηροδρομικών σταθμών, ρολόγια πλοίων, το ρολόι του γνωστού Αβραάμ Λίνκολ και πολλά πολλά άλλα, περισσότερα για την εταιρία θα μπορέσετε να διαβάσετε στον παρακάτω σύνδεσμο:

https://en.wikipedia.org/wiki/Waltham_Watch_Company

Το ρολόι είναι κουρδιστό με διπλό μεγάλο ελατήριο που εκτοξεύει την αυτονομία του πέραν των 10 ημερών μετά από μόλις ένα κούρδισμα, το κούρδισμα του δε έχει μεγάλο ενδιαφέρον καθώς δεν γίνεται με το χέρι αλλά ηλεκτρομηχανικά και στην ουσία αυτόματα από την κονσόλα του αεροσκάφους που φιλοξενείται με το ρεύμα που παρέχεται σε ένα μοτέρ που βρίσκεται στην κονσόλα πίσω από το ρολόι. Πιο συγκεκριμένα μόλις το ελατήριο τείνει να φτάσει προς την πλήρη αποφόρτισή του ένα μεταλλικό έλασμα στην άκρη του κάτω βαρελιού που φιλοξενεί το ελατήριο δίνει εντολή σε ένα τρίγκερ που βρίσκεται στην κονσόλα να ξεκινήσει το μοτεράκι να κουρδίζει το ρολόι αυτόματα με την διαδικασία να λαμβάνει πέρας μόλις το μοτεράκι συναντήσει αντίσταση από την πλήρη φόρτιση του ελατηρίου τερματίζοντας έτσι την διαδικασία, στην τρίτη κατά σειρά από τις φώτο παρακάτω στο πίσω μέρος θα δείτε στην μοναδική οπή που υπάρχει ανοιχτή τον άξονα φόρτισης του ελατηρίου που συνδέεται με το μοτεράκι στην κονσόλα μόλις το ρολόι κουμπωθεί- βιδωθεί στη θέση του και κάνει την παραπάνω δουλειά.

Το συγκεκριμένο ρολόι είναι ταυτόχρονα και χρονογράφος 60 λεπτών ο οποίος ενεργοποιείται πατώντας το επάνω δεξί κουμπί, ενώ εκτός των δεικτών της ώρας στο καντράν φιλοξενείται ο δείκτης δευτερολέπτων του χρονογράφου και ο δείκτης μέτρησης των λεπτών που παρήλθαν από την έναρξη της μέτρησης χρονομέτρησης, η διαδικασία μέτρησης σταματάει με το ίδιο κουμπί και στην συνέχεια η διαδικασία μηδενισμού των δεικτών (reset) γίνεται επίσης με το ίδιο κουμπί πατώντας το τρίτη φορά.

Το κάτω αριστερά μεγαλύτερο κουμπί τραβώντας το έξω ρυθμίζει ώρα και λεπτά.

Οι δείκτες και τα σημεία στο καντράν είναι επικαλυμμένα με το γνωστό τρίτιο που χρησιμοποιούταν αντί της σημερινής λουμινόβας στα ρολόγια της εποχής για να φωτίζουν στο απόλυτο σκοτάδι, ως γνωστόν όμως το συγκεκριμένο υλικό έχει συγκεκριμένη διάρκεια ζωής (κάπου στα 30 χρόνια μέσο όρο) με αποτέλεσμα πλέον να μην διεγείρεται με το φως και να μην φωτίζει.

Αυτά εν ολίγης από μένα, εδώ να αναφέρω πως στο ebay φιλοξενούνται προς πώληση αρκετά τέτοια ρολόγια όπως επίσης και ρολόγια άλλων τύπων αεροσκαφών εκτός Αμερικής (όπως ρολόγια από Ρώσικα Μινγκ) και μπορεί όποιος θέλει να τα αποκτήσει σε λογικό κόστος (κάντε μια αναζήτηση εκεί θα δείτε ωραία κομμάτια) και να τα έχει στην συνέχεια ως επιτραπέζια στον χώρο του με τις ανάλογες βάσεις (και από αυτές θα βρείτε αρκετές εκεί μέσα).

Για το τέλος οι φωτογραφίες του ρολογιού αλλά και του μηχανισμού του ο οποίος όπως θα δείτε παρά τα χρόνια του είναι σε άριστη κατάσταση.... και πως θα ήταν δυνατόν το αντίθετο άλλωστε καθώς οι συγκεκριμένοι μηχανισμοί κατασκευαζόντουσαν με αυστηρότατες προδιαγραφές και μέταλλα αντοχής καθώς έπρεπε να αντιμετωπίζουν τις τρομερές δυνάμεις βαρύτητας ενός μαχητικού αεροσκάφους αλλά και συνθήκες υγρασίας η τρομερής ζέστης στον αντίποδα και θα έπρεπε να βγάλουν την αποστολή σε τρομερά δύσκολες για ένα μηχανικό ρολόι συνθήκες.























''Γιώργος''

Αποσυνδεδεμένος cupra73

  • Tourbillion
  • Μηνύματα: 4742
    • Προφίλ
Απ: Μηχανικά ρολόγια παλιών μαχητικών αεροσκαφών
« Απάντηση #1 στις: Μάρτιος 03, 2018, 01:38:17 μμ »
Να προσθέσω επίσης πως όποιος φίλος από εδώ μέσα έχει ανάλογες φώτο η εμπειρία με ρολόγια του τίτλου ας τις καταθέσει στο παρών νήμα για να το εμπλουτίσουμε.!!!
''Γιώργος''

Αποσυνδεδεμένος Charilaos

  • Tourbillion
  • Μηνύματα: 8585
    • Προφίλ
Απ: Μηχανικά ρολόγια παλιών μαχητικών αεροσκαφών
« Απάντηση #2 στις: Μάρτιος 03, 2018, 02:16:55 μμ »
Πολύ καλή παρουσίαση για ένα θέμα εντελώς παραμελημένου στην Ελληνική ρολεξοπραγματικότητα ...... ωρολογοπραγματικότητα ήθελα να γράψω αλλά γλώσσα  λανθάνουσα ...........
Έχω και εγώ ρολόγια για πλοία όμως!!!



Sent from my iPhone using Tapatalk
"Δε ζυγιάζω, δε μετρώ,δε βολεύομαι! Ακολουθώ το βαθύ μου χτυποκάρδι"
Νίκος Καζαντζάκης

Αποσυνδεδεμένος Aris911

  • Tourbillion
  • Μηνύματα: 10701
    • Προφίλ
Απ: Μηχανικά ρολόγια παλιών μαχητικών αεροσκαφών
« Απάντηση #3 στις: Μάρτιος 03, 2018, 02:33:25 μμ »
Γιωργο αυτο δεν ειναι το ρολοι που σου ειπα να το δωσης στον φιλο μας Αγγελο;
Οτι πρεπει απο μεγεθος ειναι για αυτον :lol:
Υγ. το απογευμα θα βαλω και καποιες φωτο απο ενα Mig.

Αποσυνδεδεμένος batman1345

  • Tourbillion
  • Μηνύματα: 8547
  • Δημήτρης
    • Προφίλ
Απ: Μηχανικά ρολόγια παλιών μαχητικών αεροσκαφών
« Απάντηση #4 στις: Μάρτιος 03, 2018, 03:04:00 μμ »
Μπράβο Γιώργαρε!! Πολύ ωραίο θέμα

Sent from my Huawei P8 using Tapatalk

Panerai is not just a watch... It's a lifestyle!

Αποσυνδεδεμένος Jiorg

  • 44mm case
  • Μηνύματα: 622
    • Προφίλ
Απ: Μηχανικά ρολόγια παλιών μαχητικών αεροσκαφών
« Απάντηση #5 στις: Μάρτιος 03, 2018, 04:15:34 μμ »
Εξαιρετκες πληροφοριες.
Πολυ ωραιο Γιωργο και παρα πολυ ενδιαφερον

Αποσυνδεδεμένος GiannisTissot

  • Tourbillion
  • Μηνύματα: 6301
    • Προφίλ
Απ: Μηχανικά ρολόγια παλιών μαχητικών αεροσκαφών
« Απάντηση #6 στις: Μάρτιος 03, 2018, 04:26:21 μμ »
Πολυ ενδιαφερον και ωραιο θεμα!!

Στάλθηκε από το SM-A310F μου χρησιμοποιώντας Tapatalk

The front tells the time and the back tells the story.

Αποσυνδεδεμένος Zissis

  • 34mm case
  • Μηνύματα: 38
    • Προφίλ
Απ: Μηχανικά ρολόγια παλιών μαχητικών αεροσκαφών
« Απάντηση #7 στις: Μάρτιος 04, 2018, 11:51:34 πμ »
Καλημερα,
Υπαρχει η δυνατοτητα εκτος απο ενα μεινει στο ραφι ως διακοσμητικο να μπορει να λειτουργει κι ολας?
Εαν για παραδειγμα μπορει να κουρδιστει με το χερι με καποιον τροπο?
Η θα πρεπει να τοποθετηθει το αναλογο μοτερακι απο πισω με μια 12βολτη μπαταρια?

Αποσυνδεδεμένος cupra73

  • Tourbillion
  • Μηνύματα: 4742
    • Προφίλ
Απ: Μηχανικά ρολόγια παλιών μαχητικών αεροσκαφών
« Απάντηση #8 στις: Μάρτιος 04, 2018, 12:32:29 μμ »
Καλημερα,
Υπαρχει η δυνατοτητα εκτος απο ενα μεινει στο ραφι ως διακοσμητικο να μπορει να λειτουργει κι ολας?
Εαν για παραδειγμα μπορει να κουρδιστει με το χερι με καποιον τροπο?
Η θα πρεπει να τοποθετηθει το αναλογο μοτερακι απο πισω με μια 12βολτη μπαταρια?

Καλημέρα, το συγκεκριμένο το κουρδίζω μια στο τόσο για να κινούνται τα λάδια του με ένα λεπτό και μακρύ μυτοτσίμπιδο κατευθείαν από τον άξονα που φαίνεται στην τρίτη φώτο στην πίσω πλευρά αλλά θέλει μεγάλη προσοχή καθώς μια λάθος κίνηση μπορεί εύκολα να τον στραβώσει και να κάνει ζημιά στο ρολόι, από εκεί και πέρα αν βρεις το μοτεράκι του αεροσκάφους που κουμπώνει ακριβώς εκεί θα είναι το ιδανικότερο. Εναλλακτικά το πας σε κάποιον αρκετά ενημερωμένο τεχνίτη που έχει μικροτόρνο και με πατέντα σου φτιάχνει προέκταση του εν λόγω άξονα ώστε να το κουρδίζεις με το χέρι από πίσω.
''Γιώργος''

Αποσυνδεδεμένος Aris911

  • Tourbillion
  • Μηνύματα: 10701
    • Προφίλ
Απ: Μηχανικά ρολόγια παλιών μαχητικών αεροσκαφών
« Απάντηση #9 στις: Μάρτιος 04, 2018, 05:13:34 μμ »
Όπως ειχα γραψει εχω καποιες φωτο από ενα Mig.





Το καλο είναι ότι αυτό είναι κουρδιστο και δεν χρειαζεται μοτερ για να κουρδισει. Λιγο πριν αρχισει η πτηση ο χειριστης εκανε τις αναλογες ρυθμισεις.
Το κοκκινο αριστερο κουμπι επαιζε το ρολο του κουρδίσματος αλλα και την εναρξη του χρονογραφου.
Επισης ολο το ρολοι-χρονομετρο συνδεοταν με μια θερμενομενη συσκευή που κραταγε ζεστο το οργανο και ετσι δεν ειχε πρόβλημα από τις θερμοκρασίες που ειχε η Ρωσια.

Αποσυνδεδεμένος Zissis

  • 34mm case
  • Μηνύματα: 38
    • Προφίλ
Απ: Μηχανικά ρολόγια παλιών μαχητικών αεροσκαφών
« Απάντηση #10 στις: Μάρτιος 04, 2018, 05:45:46 μμ »
Καλημέρα, το συγκεκριμένο το κουρδίζω μια στο τόσο για να κινούνται τα λάδια του με ένα λεπτό και μακρύ μυτοτσίμπιδο κατευθείαν από τον άξονα που φαίνεται στην τρίτη φώτο στην πίσω πλευρά αλλά θέλει μεγάλη προσοχή καθώς μια λάθος κίνηση μπορεί εύκολα να τον στραβώσει και να κάνει ζημιά στο ρολόι, από εκεί και πέρα αν βρεις το μοτεράκι του αεροσκάφους που κουμπώνει ακριβώς εκεί θα είναι το ιδανικότερο. Εναλλακτικά το πας σε κάποιον αρκετά ενημερωμένο τεχνίτη που έχει μικροτόρνο και με πατέντα σου φτιάχνει προέκταση του εν λόγω άξονα ώστε να το κουρδίζεις με το χέρι από πίσω.

Με το μοτερ θα χρειαστει ενα ολοκληρο κουτι για να γινει σωστη δουλεια......η λυση με την προεκταση και κουρδισμα στο χερι νομιζω ειναι η ιδανικη........Οπως και να εχει ειναι ενα ιδιαιτερο και ξεχωριστο ρολοι-οργανο που για οσους αγαπουν την αεροπορία το κανει ακομα πιο πολυτιμο......
εξαιρετικο ποστ...... :smt023

Αποσυνδεδεμένος VC222

  • 42mm case
  • Μηνύματα: 476
    • Προφίλ
    • ABSEITS
Απ: Μηχανικά ρολόγια παλιών μαχητικών αεροσκαφών
« Απάντηση #11 στις: Μάρτιος 04, 2018, 07:23:12 μμ »
Όπως ειχα γραψει εχω καποιες φωτο από ενα Mig.
Το κοκκινο αριστερο κουμπι επαιζε το ρολο του κουρδίσματος αλλα και την εναρξη του χρονογραφου.
Επισης ολο το ρολοι-χρονομετρο συνδεοταν με μια θερμενομενη συσκευή που κραταγε ζεστο το οργανο και ετσι δεν ειχε πρόβλημα από τις θερμοκρασίες που ειχε η Ρωσια.

Αυτή είναι η απλή έκδοση με κωδικό 123 CS. Η θέρμανση είναι εσωτερικά στο όργανο (με 2 ακροδέκτες πίσω στα 27Volt ).

To ενδιαφέρον είναι ότι το δεξί κουμπί εκτός από τη χρονομέτρηση (knob push in) δίνει τη δυνατότητα να σταματάει το ρολόι (knob turn) οπότε δεν ξεκουρδίζει. . .