Με την ευκαιρία που πρόσφατα περιποιήθηκα ένα τέτοιο ρολόι (καθάρισμα-λάδωμα) το οποίο το έχω ως αναμνηστικό κειμήλιο στο χώρο εργασίας μου ανοίγω το παρών θέμα προς τέρψιν οφθαλμών των φίλων του είδους και όχι μόνο, το συγκεκριμένο ρολόι όπως θα δείτε και στις φώτο που ακολουθούν είναι της παλιάς και συνάμα ιστορικής (Αμερικάνικης με Ελβετικές καταβολές) εταιρίας
WATHAM και χρονολογείται από το 1957, η συγκεκριμένη εταιρία είχε για πάρα πολλά χρόνια τα ηνία στην κατασκευή ειδικών ρολογιών τέτοιου τύπου με συμβάσεις για αρκετούς τύπους Αμερικάνικων μαχητικών αεροσκαφών που τα φιλοξενούσαν (A7 - F4 - F5 - F84 - T2 - T33 κλπ ) αλλά και παλαιών τύπων ραντάρ αεροδρομίων ( όπως ΑΝ - ΜPN13) που τα ενσωματώνανε στις κονσόλες τους. Η εταιρία βέβαια έχει κατασκευάσει εδώ και 2 αιώνες περίπου (από την ίδρυση της) άπειρα ρολόγια χειρός, τσέπης, ρολόγια σιδηροδρόμων και σιδηροδρομικών σταθμών, ρολόγια πλοίων, το ρολόι του γνωστού Αβραάμ Λίνκολ και πολλά πολλά άλλα, περισσότερα για την εταιρία θα μπορέσετε να διαβάσετε στον παρακάτω σύνδεσμο:
https://en.wikipedia.org/wiki/Waltham_Watch_CompanyΤο ρολόι είναι κουρδιστό με διπλό μεγάλο ελατήριο που εκτοξεύει την αυτονομία του πέραν των 10 ημερών μετά από μόλις ένα κούρδισμα, το κούρδισμα του δε έχει μεγάλο ενδιαφέρον καθώς δεν γίνεται με το χέρι αλλά ηλεκτρομηχανικά και στην ουσία αυτόματα από την κονσόλα του αεροσκάφους που φιλοξενείται με το ρεύμα που παρέχεται σε ένα μοτέρ που βρίσκεται στην κονσόλα πίσω από το ρολόι. Πιο συγκεκριμένα μόλις το ελατήριο τείνει να φτάσει προς την πλήρη αποφόρτισή του ένα μεταλλικό έλασμα στην άκρη του κάτω βαρελιού που φιλοξενεί το ελατήριο δίνει εντολή σε ένα τρίγκερ που βρίσκεται στην κονσόλα να ξεκινήσει το μοτεράκι να κουρδίζει το ρολόι αυτόματα με την διαδικασία να λαμβάνει πέρας μόλις το μοτεράκι συναντήσει αντίσταση από την πλήρη φόρτιση του ελατηρίου τερματίζοντας έτσι την διαδικασία, στην τρίτη κατά σειρά από τις φώτο παρακάτω στο πίσω μέρος θα δείτε στην μοναδική οπή που υπάρχει ανοιχτή τον άξονα φόρτισης του ελατηρίου που συνδέεται με το μοτεράκι στην κονσόλα μόλις το ρολόι κουμπωθεί- βιδωθεί στη θέση του και κάνει την παραπάνω δουλειά.
Το συγκεκριμένο ρολόι είναι ταυτόχρονα και χρονογράφος 60 λεπτών ο οποίος ενεργοποιείται πατώντας το επάνω δεξί κουμπί, ενώ εκτός των δεικτών της ώρας στο καντράν φιλοξενείται ο δείκτης δευτερολέπτων του χρονογράφου και ο δείκτης μέτρησης των λεπτών που παρήλθαν από την έναρξη της μέτρησης χρονομέτρησης, η διαδικασία μέτρησης σταματάει με το ίδιο κουμπί και στην συνέχεια η διαδικασία μηδενισμού των δεικτών (reset) γίνεται επίσης με το ίδιο κουμπί πατώντας το τρίτη φορά.
Το κάτω αριστερά μεγαλύτερο κουμπί τραβώντας το έξω ρυθμίζει ώρα και λεπτά.
Οι δείκτες και τα σημεία στο καντράν είναι επικαλυμμένα με το γνωστό τρίτιο που χρησιμοποιούταν αντί της σημερινής λουμινόβας στα ρολόγια της εποχής για να φωτίζουν στο απόλυτο σκοτάδι, ως γνωστόν όμως το συγκεκριμένο υλικό έχει συγκεκριμένη διάρκεια ζωής (κάπου στα 30 χρόνια μέσο όρο) με αποτέλεσμα πλέον να μην διεγείρεται με το φως και να μην φωτίζει.
Αυτά εν ολίγης από μένα, εδώ να αναφέρω πως στο ebay φιλοξενούνται προς πώληση αρκετά τέτοια ρολόγια όπως επίσης και ρολόγια άλλων τύπων αεροσκαφών εκτός Αμερικής (όπως ρολόγια από Ρώσικα Μινγκ) και μπορεί όποιος θέλει να τα αποκτήσει σε λογικό κόστος (κάντε μια αναζήτηση εκεί θα δείτε ωραία κομμάτια) και να τα έχει στην συνέχεια ως επιτραπέζια στον χώρο του με τις ανάλογες βάσεις (και από αυτές θα βρείτε αρκετές εκεί μέσα).
Για το τέλος οι φωτογραφίες του ρολογιού αλλά και του μηχανισμού του ο οποίος όπως θα δείτε παρά τα χρόνια του είναι σε άριστη κατάσταση.... και πως θα ήταν δυνατόν το αντίθετο άλλωστε καθώς οι συγκεκριμένοι μηχανισμοί κατασκευαζόντουσαν με αυστηρότατες προδιαγραφές και μέταλλα αντοχής καθώς έπρεπε να αντιμετωπίζουν τις τρομερές δυνάμεις βαρύτητας ενός μαχητικού αεροσκάφους αλλά και συνθήκες υγρασίας η τρομερής ζέστης στον αντίποδα και θα έπρεπε να βγάλουν την αποστολή σε τρομερά δύσκολες για ένα μηχανικό ρολόι συνθήκες.