Αποστολέας Θέμα: ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΓΩΝΙΑ ΣΤΟ mywatch  (Αναγνώστηκε 102259 φορές)

0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.

Αποσυνδεδεμένος gerogian

  • Global Moderator
  • Tourbillion
  • ****
  • Μηνύματα: 23362
  • AT LAST,PANERISTI HELLAS
    • Προφίλ
Απ: ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΓΩΝΙΑ ΣΤΟ mywatch
« Απάντηση #100 στις: Σεπτέμβριος 24, 2013, 11:42:44 πμ »
ΠΕΙΡΑΜΑ MILGRAM

ΠΡΟΣΕΓΓΙΖΟΝΤΑΣ ΤΑ ΠΕΡΙ Χ.Α. ΜΕ ΤΟ ΠΕΙΡΑΜΑ Milgram(eχει πολυ ενδιαφερον!!!!)

Ατομο που στο παρελθόν δεν είχε δημιουργήσει προβλήματα σύμφωνα με συναδέλφους, γείτονες και εργοδότες. Κι όμως δολοφόνησε. Εύλογα κάποιος θα αναρωτηθεί, για ποιο λόγο και κάτω από ποιες συνθήκες έφθασε ο άνθρωπος αυτός στην αποτρόπαια αυτή πράξη. Κι επειδή το 10% των συμπολιτών μας δεν είναι βέβαια φασίστες, κι επειδή το τελευταίο χρονικό διάστημα έχει ανοίξει με διάφορους τρόπους συζήτηση για την παιδεία, επιτρέψτε μου μια διαφορετική προσέγγιση που βασίζεται σε ένα από τα κλασσικά πειράματα της κοινωνικής ψυχολογίας -αυτό του Milgram, με παράλληλη αναφορά και στα περί φασισμού και παιδείας λόγια του Μάνου Χατζιδάκι.

Το 1961 λοιπόν ο Stanley Milgram αποφάσισε να μελετήσει την υπακοή στην εξουσία και τον τρόπο που εκείνη μπορεί να επηρεάσει τον τρόπο συμπεριφοράς. 
Είχαν περάσει λίγα μόνο χρόνια από τα φρικτά εγκλήματα των Ναζί και γινόταν μια προσπάθεια κατανόησης της συμπεριφοράς των απλών στρατιωτών και αξιωματικών των SS, οι οποίοι είχαν εξολοθρεύσει εκατομμύρια αμάχων. Και μόνο στη σκέψη αυτού του εγκλήματος ο καθένας μπορεί να αναρωτηθεί: "Μα, τι άνθρωποι ήταν αυτοί;"
Η απάντηση έχει πλέον δοθεί, αλλά εξακολουθεί να εκπλήσσει και κάνει πολλούς να ανατριχιάζουν: "Απόλυτα φυσιολογικοί άνθρωποι"

Πριν το πείραμα του Milgram η ευρέως αποδεκτή εξήγηση ήταν η αυταρχική διαπαιδαγώγηση και η καταπιεσμένη –κυρίως σεξουαλικά- παιδική ηλικία των Γερμανών.

Όμως τα ευρήματα του Milgram έδειξαν ξεκάθαρα ότι ο καθένας μπορεί να προκαλέσει βία κάτω από την άσκηση πίεσης από ένα πρότυπο κύρους.

Λέει ο Χατζιδάκις σχετικά:
"Βιώνουμε μέρα με τη μέρα περισσότερο το τμήμα του εαυτού μας - που ή φοβάται ή δεν σκέφτεται, επιδιώκοντας όσο γίνεται περισσότερα οφέλη. Ώσπου να βρεθεί ο κατάλληλος «αρχηγός» που θα ηγηθεί αυτό το κατάπτυστο περιεχόμενό μας.Και τότε θα'ναι αργά για να αντιδράσουμε."

Στο σημείο αυτό αξίζει τον κόπο να σας περιγράψουμε εν συντομία το πείραμα:
Τα υποκείμενα του πειράματος ήταν εθελοντές, κυρίως φοιτητές, οι οποίοι καλούνταν έναντι αμοιβής να συμμετέχουν σε ένα ψυχολογικό πείραμα σχετικό με τη μνήμη.

 

Χώριζαν τους φοιτητές σε ζεύγη και –μετά από μια εικονική κλήρωση- ο ένας έπαιρνε το ρόλο του «μαθητευομένου» και ο άλλος του «δασκάλου».
Ο έκπληκτος «μαθητευόμενος» δενόταν χειροπόδαρα σε μια ηλεκτρική καρέκλα και του περνούσαν ηλεκτρόδια σε όλο το σώμα. Έπειτα του έδιναν να μάθει δέκα ζεύγη λέξεων.
Ο «δάσκαλος», από την άλλη, καθόταν μπροστά σε μια κονσόλα ηλεκτρικής γεννήτριας. Μπροστά του δέκα κουμπιά με ενδείξεις: «15 βολτ, 30 βολτ, 50 βολτ κλπ.» Το τελευταίο κουμπί έγραφε: «450 βολτ. Προσοχή! Κίνδυνος!»
Πίσω από το «δάσκαλο» στεκόταν ο πειραματιστής, ο υπεύθυνος του πειράματος.

 (Και περνάμε σε ενεστώτα για να γίνουμε μέτοχοι της στιγμής.)
«Θα λέτε την πρώτη λέξη από τα ζεύγη στο μαθητευόμενο. Αν κάνει λάθος θα σηκώσετε το πρώτο μοχλό και θα υποστεί ένα ηλεκτροσόκ 15 βολτ. Σε κάθε λάθος θα σηκώνετε τον αμέσως επόμενο μοχλό», λέει ο πειραματιστής και ο «δάσκαλος» αισθάνεται ήδη καλά που δεν του έτυχε στην κλήρωση ο άλλος ρόλος.

Το πείραμα ξεκινάει. Ο «δάσκαλος» λέει τις λέξεις από το μικρόφωνο. Ο «μαθητευόμενος», ήδη τρομαγμένος, απαντάει σωστά, αλλά όχι για πολύ.
Μόλις κάνει το πρώτο λάθος ο «δάσκαλος» γυρνάει να κοιτάξει τον πειραματιστή. Εκείνος του λέει να προχωρήσει στο πρώτο ηλεκτροσόκ. Ο «δάσκαλος» υπακούει.
15 βολτ δεν είναι πολλά, αλλά ο «μαθητευόμενος» έχει αλλάξει ήδη γνώμη. Παρ’ όλα αυτά απαντάει σωστά σε άλλη μια ερώτηση, αλλά στο επόμενο λάθος δέχεται 30 βολτ.
«Αφήστε να φύγω», λέει ο «μαθητευόμενος» που δεν μπορεί να λυθεί. «Δε θέλω να συμμετάσχω σε αυτό το πείραμα.»
Ο «δάσκαλος» κοιτάει τον πειραματιστή. Εκείνος του κάνει νόημα να συνεχίσει.

 

Τα βολτ αυξάνονται και τώρα πια ο πόνος είναι εμφανής στο πρόσωπο του «μαθητευόμενου», που εκλιπαρεί να τον αφήσουν ελεύθερο.
Στα 200 βολτ ταρακουνιέται ολόκληρος. Ο «δάσκαλος» πριν κάθε ηλεκτροσόκ γυρνάει να κοιτάξει τον πειραματιστή. Εκείνος, με σταθερή φωνή, του λέει ότι το πείραμα πρέπει να συνεχιστεί.
Ο «δάσκαλος» συνεχίζει να βασανίζει έναν άγνωστο, έναν απλό φοιτητή που κλαίει, ζητάει τη βοήθεια του Θεού και παρακαλεί να τον λυπηθούν. Δεν μπορεί πια να απαντήσει στις ερωτήσεις, αλλά ο πειραματιστής λέει στο «δάσκαλο»:
«Τη σιωπή την εκλαμβάνουμε ως αποτυχημένη απάντηση και συνεχίζουμε με την τιμωρία.»
Στα 345 βολτ ο «μαθητευόμενος» τραντάζεται ολόκληρος, ουρλιάζει και χάνει τις αισθήσεις του.
Ο «δάσκαλος», ιδρωμένος και με τα χέρια του να τρέμουν, κοιτάει τον πειραματιστή.
«Μην ανησυχείτε», λέει εκείνος, «το πείραμα είναι απολύτως ελεγχόμενο... Συνεχίστε με τον τελευταίο μοχλό.»
 «Μα είναι λιπόθυμος», λέει ο «δάσκαλος».
«Δεν έχει καμιά σημασία. Το πείραμα πρέπει να ολοκληρωθεί. Συνεχίστε με τον τελευταίο μοχλό.»

Πόσοι από τους εθελοντές έφτασαν ως τον τελευταίο μοχλό;

Πριν ξεκινήσει το πείραμα του ο Μίλγκραμ είχε κάνει μια «δημοσκόπηση» ανάμεσα στους ψυχιάτρους και στους ψυχολόγους, ρωτώντας τους τι ποσοστό των εθελοντών θα έφτανε ως τον τελευταίο μοχλό.

 

Σχεδόν όλοι απάντησαν ότι κανείς δε θα έφτανε ως τον τελευταίο μοχλό, πέρα ίσως από κάποια άτομα με κρυπτοσαδιστικές τάσεις, καθαρά παθολογικές.
Δυστυχώς έκαναν λάθος.

Μόλις το 5% των «δασκάλων» αρνήθηκαν εξ’ αρχής να συμμετάσχουν σε ένα τέτοιο πείραμα και αποχώρησαν –συνήθως βρίζοντας τον πειραματιστή.
Το υπόλοιπο 95% προχώρησε πολύ το πείραμα, πάνω από τα 150 βολτ.
Και το 65%... Έφτασε μέχρι τον τελευταίο μοχλό, τα πιθανότατα θανατηφόρα 450 βολτ!

Που έγκειται η φάρσα;
Ο «μαθητευόμενος» δεν ήταν φοιτητής, αλλά ηθοποιός, που είχε προσληφθεί από το Milgram για αυτόν ακριβώς το «ρόλο».
Δεν υπήρχε ηλεκτρισμός ούτε ηλεκτροσόκ. Ο ηθοποιός υποκρινόταν.
Το μοναδικό πειραματόζωο ήταν ο «δάσκαλος».

Όμως τα αποτελέσματα ήταν αληθινά: Το μεγαλύτερο ποσοστό των ανθρώπων θα υπακούσει και θα βασανίσει –ίσως και θα σκοτώσει- έναν άγνωστο του, αρκεί να δέχεται εντολές από κάποιον με κύρος (στην προκειμένη περίπτωση επιστημονικό) και ταυτόχρονα να αισθάνεται ότι δεν τον βαρύνει η ευθύνη για ό,τι συμβεί –αφού εκείνος «απλά ακολουθούσε τις διαταγές».
Στο ίδιο πνεύμα ο Χατζιδάκις:
"Ο νεοναζισμός, ο φασισμός, ο ρατσισμός και κάθε αντικοινωνικό και αντιανθρώπινο φαινόμενο συμπεριφοράς δεν προέρχεται από ιδεολογία, δεν περιέχει ιδεολογία, δεν συνθέτει ιδεολογία. Είναι η μεγεθυμένη έκφραση-εκδήλωση του κτήνους που περιέχουμε μέσα μας χωρίς εμπόδιο στην ανάπτυξή του, όταν κοινωνικές ή πολιτικές συγκυρίες συντελούν, βοηθούν, ενυσχύουν τη βάρβαρη και αντιανθρώπινη παρουσία του."

Και μια τελευταία παρατήρηση:
Τα υποκείμενα του πειράματος του Milgram, οι εθελοντές φοιτητές, μάθαιναν από εκείνον ποιος ήταν ο στόχος του πειράματος. Μάθαιναν ότι ο «μαθητευόμενος» ήταν ηθοποιός και ότι δεν είχε ποτέ υποστεί ηλεκτροσόκ.
Ο Milgram το έκανε αυτό για να τους ανακουφίσει, αλλά πέτυχε το ακριβώς αντίθετο.
Αυτοί οι άνθρωποι, ειδικά το 65% που είχε φτάσει ως τον τελευταίο μοχλό, πέρασαν την υπόλοιπη ζωή τους κυνηγημένοι από τις Ερινύες της πράξης τους. Γιατί συνειδητοποίησαν ότι δεν ήταν τόσο αθώοι και τόσο «καλοί» όσο ήθελαν να πιστεύουν για τον εαυτό τους.

Θα μπορούσαν να αποφευχθούν τέτοιου είδους συμπεριφορές;
Την απάντηση τη δίνει ο Μάνος:
"Η μόνη αντιβίωση για την καταπολέμηση του κτήνους που περιέχουμε είναι η Παιδεία. Η αληθινή παιδεία και όχι η ανεύθυνη εκπαίδευση και η πληροφορία χωρίς κρίση και χωρίς ανήσυχη αμφισβητούμενη συμπερασματολογία. Αυτή η παιδεία που δεν εφησυχάζει ούτε δημιουργεί αυταρέσκεια στον σπουδάζοντα, αλλά πολλαπλασιάζει τα ερωτήματα και την ανασφάλεια."
Στ’ αυτοκίνητα είναι πολύ εύκολη η επιλογή: ALFA ROMEO
Στις ομάδες ακόμη ευκολότερη: AEK
Kαι στα ρολόγια όμως δεν είναι δύσκολη: PANERAI

Αποσυνδεδεμένος blackbird

  • Tourbillion
  • Μηνύματα: 10423
  • Θεσσαλονίκη
    • Προφίλ
Απ: ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΓΩΝΙΑ ΣΤΟ mywatch
« Απάντηση #101 στις: Σεπτέμβριος 24, 2013, 12:27:49 μμ »
Ανατριχιαστικό.

Αποσυνδεδεμένος gerogian

  • Global Moderator
  • Tourbillion
  • ****
  • Μηνύματα: 23362
  • AT LAST,PANERISTI HELLAS
    • Προφίλ
Απ: ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΓΩΝΙΑ ΣΤΟ mywatch
« Απάντηση #102 στις: Σεπτέμβριος 24, 2013, 12:53:38 μμ »
Ανατριχιαστικό.

Συμφωνω απολυτα Δημητρη
Στ’ αυτοκίνητα είναι πολύ εύκολη η επιλογή: ALFA ROMEO
Στις ομάδες ακόμη ευκολότερη: AEK
Kαι στα ρολόγια όμως δεν είναι δύσκολη: PANERAI

Αποσυνδεδεμένος Vagosts

  • 48mm case
  • Μηνύματα: 1170
    • Προφίλ
Απ: ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΓΩΝΙΑ ΣΤΟ mywatch
« Απάντηση #103 στις: Σεπτέμβριος 24, 2013, 12:59:58 μμ »
Πολύ ενδιαφέρον...
Νομίζω ότι το ίδιο συμβαίνει και στον πόλεμο.
Είτε κάποιος αμύνεται είτε επιτίθεται...
Οι αξιωματικοί δίνουν τις εντολές και οι στρατιώτες εκτελούν συνήθως χωρίς να ξέρουν τον πραγματικό εχθρό.
Δε διστάζουν όμως να σκοτώσουν αφού τους πειθουν ότι οι "άλλοι" είναι οι κακοί...
Και δε μιλάω μόνο για τους Αμερικάνους ή τους Βιετκόγκ ή τους Ιρακινούς...
Αλήθεια πόσοι από εμάς θα σκοτώναμε Τούρκο στα Ίμια επειδή μας είπαν ότι είναι ο κακός;
Και μη μου πείτε ότι αυτό είναι άλλο...
Το να αφαιρέσεις ζωή έχει την ίδια βαρύτητα όποιος και αν είναι ο λόγος ή ο "κακός"...

Αποσυνδεδεμένος WasteG8

  • 50mm case
  • Μηνύματα: 1760
    • Προφίλ
Απ: ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΓΩΝΙΑ ΣΤΟ mywatch
« Απάντηση #104 στις: Σεπτέμβριος 24, 2013, 01:21:05 μμ »
Παιδιά άλλο το ένα και άλλο το άλλο. Πολύ σωστά όλα αλλά τι σχέση έχει ο στρατιώτης στο Ιράκ με εκείνον στα Ίμια ή στο Δίστομο ή οπουδήποτε αλλού έχει υπερασπιστεί Έλληνας την πατρίδα του?

Ένας Τούρκος το 21 ή ένας Γερμανός το 40 ή ακόμα και ο Τούρκος κομάντο στα Ίμια παίζει και να μην ήταν "κακός" δηλαδή? Απλά να μας τον παρουσίασαν έτσι οι μονοφαγάδες και μη έχοντες την καλοσύνη να μοιραστούν τα εδάφη τους, τα παιδιά τους ή τις γυναίκες τους, Έλληνες?

Μην τα ισοπεδώνουμε όλα.

Όποια ζωή και αν αφαιρέσει κάποιος θα έχει και πρέπει να έχει ανάλογο ψυχικό κόστος και μάλιστα για το υπόλοιπο της ζωής του.
Ανάλογο και μεγαλύτερο κόστος όμως μπορεί και να έχει το να μην κάνεις τίποτα την στιγμή που θα έπρεπε προκειμένου να υπερασπιστείς κάποια ιδανικά σου όπως είναι η πατρίδα και η οικογένεια.
Τσαντίζομαι με κάποιους τύπους που το παίζουν κουλτουριάρηδες και μιλάνε για τον Mozart χωρίς να έχουν δει ούτε έναν πίνακά του...

Αποσυνδεδεμένος gerogian

  • Global Moderator
  • Tourbillion
  • ****
  • Μηνύματα: 23362
  • AT LAST,PANERISTI HELLAS
    • Προφίλ
Απ: ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΓΩΝΙΑ ΣΤΟ mywatch
« Απάντηση #105 στις: Σεπτέμβριος 24, 2013, 01:35:49 μμ »
Πολύ ενδιαφέρον...
Νομίζω ότι το ίδιο συμβαίνει και στον πόλεμο.
Είτε κάποιος αμύνεται είτε επιτίθεται...
Οι αξιωματικοί δίνουν τις εντολές και οι στρατιώτες εκτελούν συνήθως χωρίς να ξέρουν τον πραγματικό εχθρό.
Δε διστάζουν όμως να σκοτώσουν αφού τους πειθουν ότι οι "άλλοι" είναι οι κακοί...
Και δε μιλάω μόνο για τους Αμερικάνους ή τους Βιετκόγκ ή τους Ιρακινούς...
Αλήθεια πόσοι από εμάς θα σκοτώναμε Τούρκο στα Ίμια επειδή μας είπαν ότι είναι ο κακός;
Και μη μου πείτε ότι αυτό είναι άλλο...
Το να αφαιρέσεις ζωή έχει την ίδια βαρύτητα όποιος και αν είναι ο λόγος ή ο "κακός"...

Νομιζω οτι οπως επισημανε και ο Παναγιωτης,υπαρχουν σημαντικες διαφορες στη συμπεριφορα των συμμετεχοντων στο πειραμα(και οσων αυτοι συμβολιζουν) και των στρατιωτων.
Το πειραμα θελει να καταγραψει το πως απλοι ανθρωποι,χωρις αμεσο συμφερον,κατω απο ψυχικη πιεση και σκληρη καθοδηγηση,ειναι δυνατον να ξεπερασουν την ανθρωπια τους και να γινουν κτηνη.
Ουδεμια σχεση εχει ο απλος στρατιωτης,που υπερασπιζεται τη ζωη του,την οικογενεια του,την πατριδα του(αν και θα αντιδρασουν μερικοι!).
Θελω να πω οτι αυτος εχει  αμεσο συμφερον να επιβιωσει αλλα και να υπερασπισει τα ιδανικα του.Βεβαια και σ αυτην την περιπτωση,μιλαμε για μαχη,πολεμο  και οχι για θηριωδιες!!!
Στ’ αυτοκίνητα είναι πολύ εύκολη η επιλογή: ALFA ROMEO
Στις ομάδες ακόμη ευκολότερη: AEK
Kαι στα ρολόγια όμως δεν είναι δύσκολη: PANERAI

Αποσυνδεδεμένος Charilaos

  • Tourbillion
  • Μηνύματα: 8582
    • Προφίλ
Απ: ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΓΩΝΙΑ ΣΤΟ mywatch
« Απάντηση #106 στις: Σεπτέμβριος 24, 2013, 02:22:44 μμ »
ΠΕΙΡΑΜΑ MILGRAM

ΠΡΟΣΕΓΓΙΖΟΝΤΑΣ ΤΑ ΠΕΡΙ Χ.Α. ΜΕ ΤΟ ΠΕΙΡΑΜΑ Milgram(eχει πολυ ενδιαφερον!!!!)

Ατομο που στο παρελθόν δεν είχε δημιουργήσει προβλήματα σύμφωνα με συναδέλφους, γείτονες και εργοδότες. Κι όμως δολοφόνησε. Εύλογα κάποιος θα αναρωτηθεί, για ποιο λόγο και κάτω από ποιες συνθήκες έφθασε ο άνθρωπος αυτός στην αποτρόπαια αυτή πράξη. Κι επειδή το 10% των συμπολιτών μας δεν είναι βέβαια φασίστες, κι επειδή το τελευταίο χρονικό διάστημα έχει ανοίξει με διάφορους τρόπους συζήτηση για την παιδεία, επιτρέψτε μου μια διαφορετική προσέγγιση που βασίζεται σε ένα από τα κλασσικά πειράματα της κοινωνικής ψυχολογίας -αυτό του Milgram, με παράλληλη αναφορά και στα περί φασισμού και παιδείας λόγια του Μάνου Χατζιδάκι.

Το 1961 λοιπόν ο Stanley Milgram αποφάσισε να μελετήσει την υπακοή στην εξουσία και τον τρόπο που εκείνη μπορεί να επηρεάσει τον τρόπο συμπεριφοράς. 
Είχαν περάσει λίγα μόνο χρόνια από τα φρικτά εγκλήματα των Ναζί και γινόταν μια προσπάθεια κατανόησης της συμπεριφοράς των απλών στρατιωτών και αξιωματικών των SS, οι οποίοι είχαν εξολοθρεύσει εκατομμύρια αμάχων. Και μόνο στη σκέψη αυτού του εγκλήματος ο καθένας μπορεί να αναρωτηθεί: "Μα, τι άνθρωποι ήταν αυτοί;"
Η απάντηση έχει πλέον δοθεί, αλλά εξακολουθεί να εκπλήσσει και κάνει πολλούς να ανατριχιάζουν: "Απόλυτα φυσιολογικοί άνθρωποι"

Πριν το πείραμα του Milgram η ευρέως αποδεκτή εξήγηση ήταν η αυταρχική διαπαιδαγώγηση και η καταπιεσμένη –κυρίως σεξουαλικά- παιδική ηλικία των Γερμανών.

Όμως τα ευρήματα του Milgram έδειξαν ξεκάθαρα ότι ο καθένας μπορεί να προκαλέσει βία κάτω από την άσκηση πίεσης από ένα πρότυπο κύρους.

Λέει ο Χατζιδάκις σχετικά:
"Βιώνουμε μέρα με τη μέρα περισσότερο το τμήμα του εαυτού μας - που ή φοβάται ή δεν σκέφτεται, επιδιώκοντας όσο γίνεται περισσότερα οφέλη. Ώσπου να βρεθεί ο κατάλληλος «αρχηγός» που θα ηγηθεί αυτό το κατάπτυστο περιεχόμενό μας.Και τότε θα'ναι αργά για να αντιδράσουμε."

Στο σημείο αυτό αξίζει τον κόπο να σας περιγράψουμε εν συντομία το πείραμα:
Τα υποκείμενα του πειράματος ήταν εθελοντές, κυρίως φοιτητές, οι οποίοι καλούνταν έναντι αμοιβής να συμμετέχουν σε ένα ψυχολογικό πείραμα σχετικό με τη μνήμη.

 

Χώριζαν τους φοιτητές σε ζεύγη και –μετά από μια εικονική κλήρωση- ο ένας έπαιρνε το ρόλο του «μαθητευομένου» και ο άλλος του «δασκάλου».
Ο έκπληκτος «μαθητευόμενος» δενόταν χειροπόδαρα σε μια ηλεκτρική καρέκλα και του περνούσαν ηλεκτρόδια σε όλο το σώμα. Έπειτα του έδιναν να μάθει δέκα ζεύγη λέξεων.
Ο «δάσκαλος», από την άλλη, καθόταν μπροστά σε μια κονσόλα ηλεκτρικής γεννήτριας. Μπροστά του δέκα κουμπιά με ενδείξεις: «15 βολτ, 30 βολτ, 50 βολτ κλπ.» Το τελευταίο κουμπί έγραφε: «450 βολτ. Προσοχή! Κίνδυνος!»
Πίσω από το «δάσκαλο» στεκόταν ο πειραματιστής, ο υπεύθυνος του πειράματος.

 (Και περνάμε σε ενεστώτα για να γίνουμε μέτοχοι της στιγμής.)
«Θα λέτε την πρώτη λέξη από τα ζεύγη στο μαθητευόμενο. Αν κάνει λάθος θα σηκώσετε το πρώτο μοχλό και θα υποστεί ένα ηλεκτροσόκ 15 βολτ. Σε κάθε λάθος θα σηκώνετε τον αμέσως επόμενο μοχλό», λέει ο πειραματιστής και ο «δάσκαλος» αισθάνεται ήδη καλά που δεν του έτυχε στην κλήρωση ο άλλος ρόλος.

Το πείραμα ξεκινάει. Ο «δάσκαλος» λέει τις λέξεις από το μικρόφωνο. Ο «μαθητευόμενος», ήδη τρομαγμένος, απαντάει σωστά, αλλά όχι για πολύ.
Μόλις κάνει το πρώτο λάθος ο «δάσκαλος» γυρνάει να κοιτάξει τον πειραματιστή. Εκείνος του λέει να προχωρήσει στο πρώτο ηλεκτροσόκ. Ο «δάσκαλος» υπακούει.
15 βολτ δεν είναι πολλά, αλλά ο «μαθητευόμενος» έχει αλλάξει ήδη γνώμη. Παρ’ όλα αυτά απαντάει σωστά σε άλλη μια ερώτηση, αλλά στο επόμενο λάθος δέχεται 30 βολτ.
«Αφήστε να φύγω», λέει ο «μαθητευόμενος» που δεν μπορεί να λυθεί. «Δε θέλω να συμμετάσχω σε αυτό το πείραμα.»
Ο «δάσκαλος» κοιτάει τον πειραματιστή. Εκείνος του κάνει νόημα να συνεχίσει.

 

Τα βολτ αυξάνονται και τώρα πια ο πόνος είναι εμφανής στο πρόσωπο του «μαθητευόμενου», που εκλιπαρεί να τον αφήσουν ελεύθερο.
Στα 200 βολτ ταρακουνιέται ολόκληρος. Ο «δάσκαλος» πριν κάθε ηλεκτροσόκ γυρνάει να κοιτάξει τον πειραματιστή. Εκείνος, με σταθερή φωνή, του λέει ότι το πείραμα πρέπει να συνεχιστεί.
Ο «δάσκαλος» συνεχίζει να βασανίζει έναν άγνωστο, έναν απλό φοιτητή που κλαίει, ζητάει τη βοήθεια του Θεού και παρακαλεί να τον λυπηθούν. Δεν μπορεί πια να απαντήσει στις ερωτήσεις, αλλά ο πειραματιστής λέει στο «δάσκαλο»:
«Τη σιωπή την εκλαμβάνουμε ως αποτυχημένη απάντηση και συνεχίζουμε με την τιμωρία.»
Στα 345 βολτ ο «μαθητευόμενος» τραντάζεται ολόκληρος, ουρλιάζει και χάνει τις αισθήσεις του.
Ο «δάσκαλος», ιδρωμένος και με τα χέρια του να τρέμουν, κοιτάει τον πειραματιστή.
«Μην ανησυχείτε», λέει εκείνος, «το πείραμα είναι απολύτως ελεγχόμενο... Συνεχίστε με τον τελευταίο μοχλό.»
 «Μα είναι λιπόθυμος», λέει ο «δάσκαλος».
«Δεν έχει καμιά σημασία. Το πείραμα πρέπει να ολοκληρωθεί. Συνεχίστε με τον τελευταίο μοχλό.»

Πόσοι από τους εθελοντές έφτασαν ως τον τελευταίο μοχλό;

Πριν ξεκινήσει το πείραμα του ο Μίλγκραμ είχε κάνει μια «δημοσκόπηση» ανάμεσα στους ψυχιάτρους και στους ψυχολόγους, ρωτώντας τους τι ποσοστό των εθελοντών θα έφτανε ως τον τελευταίο μοχλό.

 

Σχεδόν όλοι απάντησαν ότι κανείς δε θα έφτανε ως τον τελευταίο μοχλό, πέρα ίσως από κάποια άτομα με κρυπτοσαδιστικές τάσεις, καθαρά παθολογικές.
Δυστυχώς έκαναν λάθος.

Μόλις το 5% των «δασκάλων» αρνήθηκαν εξ’ αρχής να συμμετάσχουν σε ένα τέτοιο πείραμα και αποχώρησαν –συνήθως βρίζοντας τον πειραματιστή.
Το υπόλοιπο 95% προχώρησε πολύ το πείραμα, πάνω από τα 150 βολτ.
Και το 65%... Έφτασε μέχρι τον τελευταίο μοχλό, τα πιθανότατα θανατηφόρα 450 βολτ!

Που έγκειται η φάρσα;
Ο «μαθητευόμενος» δεν ήταν φοιτητής, αλλά ηθοποιός, που είχε προσληφθεί από το Milgram για αυτόν ακριβώς το «ρόλο».
Δεν υπήρχε ηλεκτρισμός ούτε ηλεκτροσόκ. Ο ηθοποιός υποκρινόταν.
Το μοναδικό πειραματόζωο ήταν ο «δάσκαλος».

Όμως τα αποτελέσματα ήταν αληθινά: Το μεγαλύτερο ποσοστό των ανθρώπων θα υπακούσει και θα βασανίσει –ίσως και θα σκοτώσει- έναν άγνωστο του, αρκεί να δέχεται εντολές από κάποιον με κύρος (στην προκειμένη περίπτωση επιστημονικό) και ταυτόχρονα να αισθάνεται ότι δεν τον βαρύνει η ευθύνη για ό,τι συμβεί –αφού εκείνος «απλά ακολουθούσε τις διαταγές».
Στο ίδιο πνεύμα ο Χατζιδάκις:
"Ο νεοναζισμός, ο φασισμός, ο ρατσισμός και κάθε αντικοινωνικό και αντιανθρώπινο φαινόμενο συμπεριφοράς δεν προέρχεται από ιδεολογία, δεν περιέχει ιδεολογία, δεν συνθέτει ιδεολογία. Είναι η μεγεθυμένη έκφραση-εκδήλωση του κτήνους που περιέχουμε μέσα μας χωρίς εμπόδιο στην ανάπτυξή του, όταν κοινωνικές ή πολιτικές συγκυρίες συντελούν, βοηθούν, ενυσχύουν τη βάρβαρη και αντιανθρώπινη παρουσία του."

Και μια τελευταία παρατήρηση:
Τα υποκείμενα του πειράματος του Milgram, οι εθελοντές φοιτητές, μάθαιναν από εκείνον ποιος ήταν ο στόχος του πειράματος. Μάθαιναν ότι ο «μαθητευόμενος» ήταν ηθοποιός και ότι δεν είχε ποτέ υποστεί ηλεκτροσόκ.
Ο Milgram το έκανε αυτό για να τους ανακουφίσει, αλλά πέτυχε το ακριβώς αντίθετο.
Αυτοί οι άνθρωποι, ειδικά το 65% που είχε φτάσει ως τον τελευταίο μοχλό, πέρασαν την υπόλοιπη ζωή τους κυνηγημένοι από τις Ερινύες της πράξης τους. Γιατί συνειδητοποίησαν ότι δεν ήταν τόσο αθώοι και τόσο «καλοί» όσο ήθελαν να πιστεύουν για τον εαυτό τους.

Θα μπορούσαν να αποφευχθούν τέτοιου είδους συμπεριφορές;
Την απάντηση τη δίνει ο Μάνος:
"Η μόνη αντιβίωση για την καταπολέμηση του κτήνους που περιέχουμε είναι η Παιδεία. Η αληθινή παιδεία και όχι η ανεύθυνη εκπαίδευση και η πληροφορία χωρίς κρίση και χωρίς ανήσυχη αμφισβητούμενη συμπερασματολογία. Αυτή η παιδεία που δεν εφησυχάζει ούτε δημιουργεί αυταρέσκεια στον σπουδάζοντα, αλλά πολλαπλασιάζει τα ερωτήματα και την ανασφάλεια."
ΜΠΡΑΒΟ ΣΠΥΡΟ!
ΑΞΙΖΕΙ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΤΕΙ!!!!!!!
 :book:
"Δε ζυγιάζω, δε μετρώ,δε βολεύομαι! Ακολουθώ το βαθύ μου χτυποκάρδι"
Νίκος Καζαντζάκης

Αποσυνδεδεμένος Vagosts

  • 48mm case
  • Μηνύματα: 1170
    • Προφίλ
Απ: ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΓΩΝΙΑ ΣΤΟ mywatch
« Απάντηση #107 στις: Σεπτέμβριος 24, 2013, 02:23:24 μμ »
Παιδιά άλλο το ένα και άλλο το άλλο. Πολύ σωστά όλα αλλά τι σχέση έχει ο στρατιώτης στο Ιράκ με εκείνον στα Ίμια ή στο Δίστομο ή οπουδήποτε αλλού έχει υπερασπιστεί Έλληνας την πατρίδα του?

Ένας Τούρκος το 21 ή ένας Γερμανός το 40 ή ακόμα και ο Τούρκος κομάντο στα Ίμια παίζει και να μην ήταν "κακός" δηλαδή? Απλά να μας τον παρουσίασαν έτσι οι μονοφαγάδες και μη έχοντες την καλοσύνη να μοιραστούν τα εδάφη τους, τα παιδιά τους ή τις γυναίκες τους, Έλληνες?

Μην τα ισοπεδώνουμε όλα.

Όποια ζωή και αν αφαιρέσει κάποιος θα έχει και πρέπει να έχει ανάλογο ψυχικό κόστος και μάλιστα για το υπόλοιπο της ζωής του.
Ανάλογο και μεγαλύτερο κόστος όμως μπορεί και να έχει το να μην κάνεις τίποτα την στιγμή που θα έπρεπε προκειμένου να υπερασπιστείς κάποια ιδανικά σου όπως είναι η πατρίδα και η οικογένεια.
Συμφωνώ για το θέμα της επιβίωσης που έθεσε ο gerogian.

Και επανέρχομαι στο φίλο WasteG8...
Οι Τούρκοι στρατιώτες ήταν κακοί;
Ή απλά ακολουθούσαν εντολές;
Οι Βιετκόγκ ήταν κακοί που υπερασπίζονταν την πατρίδα τους;
Οι Αμερικανοί για να υπερασπιστούν την πατρίδα τους δεν πήγαν στο Βιετνάμ;
Ή τουλάχιστον έτσι τους είπαν. Γιατί τους είχαν κάνει το μυαλό πουρέ...
Ακόμα και με τους Γερμανούς το 40 έτσι ήταν...
Δε σκεφτόντουσαν πάμε να κάνουμε κακό...

Και στο κάτω κάτω ποιοι είμαστε εμείς για να πούμε τί είναι καλό και κακό;

Και σε παρακαλώ απάντησέ μου σε αυτό:
Ο Μέγας Αλέξανδρος που έκανε επεκτατικούς πολέμους τί ήταν; Καλός ή κακός;



Αποσυνδεδεμένος blackbird

  • Tourbillion
  • Μηνύματα: 10423
  • Θεσσαλονίκη
    • Προφίλ
Απ: ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΓΩΝΙΑ ΣΤΟ mywatch
« Απάντηση #108 στις: Σεπτέμβριος 24, 2013, 03:09:47 μμ »
Φωτοδότης εκπολιτιστής.

Αποσυνδεδεμένος WasteG8

  • 50mm case
  • Μηνύματα: 1760
    • Προφίλ
Απ: ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΓΩΝΙΑ ΣΤΟ mywatch
« Απάντηση #109 στις: Σεπτέμβριος 24, 2013, 04:09:11 μμ »
Λοιπόν καταρχάς να πω πως συμφωνώ σε όλα με τον Σπύρο παραπάνω.

Περίμενα πως θα ερωτούσε κάποιος για τον αν οι Τούρκοι ή οι Γερμανοί πχ ήταν κακοί ή εκτελούσαν εντολές και είχα ξεκινήσει να το γράφω στο αρχικό μου ποστ αλλά το έσβησα για να μην προτρέχω χάριν του διαλόγου.

Η απάντηση μου είναι πολύ πολύ απλή. Ποσώς με ενδιαφέρει τι είναι. Την στιγμή που υπερασπίζομαι την πατρίδα μου ή την ζωή της οικογένειας μου το δίκιο είναι με το μέρος μου. Και ούτε ο Γερμανός ούτε ο Τούρκος ούτε ο Αμερικανός υπερασπίζονταν την πατρίδα τους.

Όσο για τον Μέγα Αλέξανδρο ή για οποιονδήποτε της εποχής εκείνης, αν θέλουμε να τον κρίνουμε, νομίζω ότι είναι λάθος να τον κρίνουμε με τα σημερινά ήθη χαρακτηρίζοντας τον απλά ως καλό ή κακό. 

Ακόμα και έτσι όμως, αν τον συγκρίνεις με άλλους κατακτητές όπως τον Τζέγκινς Χαν, τον Αττίλα και τον Κεμάλ Ατατούρκ δεν βλέπεις καμία διαφορά?

Δεν νομίζω πάντως ότι μπορούμε έτσι επιγραμματικά να αρχίσουμε να συζητάμε ένα τόσο βαθύ θέμα όπως ο Μέγας Αλέξανδρος.
Τσαντίζομαι με κάποιους τύπους που το παίζουν κουλτουριάρηδες και μιλάνε για τον Mozart χωρίς να έχουν δει ούτε έναν πίνακά του...

Αποσυνδεδεμένος Vagosts

  • 48mm case
  • Μηνύματα: 1170
    • Προφίλ
Απ: ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΓΩΝΙΑ ΣΤΟ mywatch
« Απάντηση #110 στις: Σεπτέμβριος 24, 2013, 05:30:29 μμ »
Συμφωνώ απόλυτα μαζί σου ότι δε μπορούμε να κρίνουμε με τα σημερινά δεδομένα.
Αυτό που υποστηρίζω είναι ότι δε μπορούμε γενικά να κρίνουμε.
Όσο για το αν βλέπω διαφορά θα απαντήσω ότι δεν ξέρω γιατί δεν ήμουν εκεί και η ιστορία που έχω μάθει είναι αυτή που μου είπανε...
Αλλά ακόμα κι έτσι υπάρχει κακός, πιο κακός, σχεδόν καλός κοκ;
Και πάλι όμως συμφωνώ μαζί σου ότι είναι μεγάλο θέμα για να το αναλύσουμε επιγραμματικα...

Αποσυνδεδεμένος GiannisH

  • Honorary Moderator
  • Tourbillion
  • ****
  • Μηνύματα: 10743
    • Προφίλ
Απ: ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΓΩΝΙΑ ΣΤΟ mywatch
« Απάντηση #111 στις: Σεπτέμβριος 24, 2013, 05:33:42 μμ »
Mη συγκρίνετε αυτά που είναι υποχρεωμένος να κάνει ένας άνθρωπος πολεμώντας για την πατρίδα του, με τον φόνο ένός ανθρώπου σε ειρηνική περίοδο...


Έχω αγχωθεί που δεν υπάρχουν Rolex να αγοράσει ο κοσμάκης

Αποσυνδεδεμένος Stamos

  • 40mm case
  • Μηνύματα: 372
    • Προφίλ
Απ: ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΓΩΝΙΑ ΣΤΟ mywatch
« Απάντηση #112 στις: Σεπτέμβριος 24, 2013, 10:16:35 μμ »
Να συμπληρώσω ότι το έναυσμα για τις εκστρατεία του Αλεξάνδρου ήταν οι περσικοί πόλεμοι και τα σχέδια των Περσών για την κατάκτηση του ελλαδικού χώρου  και, αρχικά τουλάχιστον, είχε εκδικητικό χαρακτήρα...

Αποσυνδεδεμένος gerogian

  • Global Moderator
  • Tourbillion
  • ****
  • Μηνύματα: 23362
  • AT LAST,PANERISTI HELLAS
    • Προφίλ
Απ: ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΓΩΝΙΑ ΣΤΟ mywatch
« Απάντηση #113 στις: Οκτώβριος 25, 2013, 05:34:08 μμ »


Uploaded with ImageShack.us
Στ’ αυτοκίνητα είναι πολύ εύκολη η επιλογή: ALFA ROMEO
Στις ομάδες ακόμη ευκολότερη: AEK
Kαι στα ρολόγια όμως δεν είναι δύσκολη: PANERAI

Αποσυνδεδεμένος bshop

  • Tourbillion
  • Μηνύματα: 6056
    • Προφίλ
    • Found in the Attic
Απ: ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΓΩΝΙΑ ΣΤΟ mywatch
« Απάντηση #114 στις: Οκτώβριος 25, 2013, 05:48:20 μμ »


Uploaded with ImageShack.us


τέτοια διαβάζεις πριν κάνεις τα σφραγίσματα ε?

Αποσυνδεδεμένος Vagosts

  • 48mm case
  • Μηνύματα: 1170
    • Προφίλ
Απ: ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΓΩΝΙΑ ΣΤΟ mywatch
« Απάντηση #115 στις: Οκτώβριος 25, 2013, 06:02:02 μμ »
Φαντάζεσαι να αρχίσει να ποστάρει έτσι;
Την κάτσαμε...

Αποσυνδεδεμένος PanosI

  • Tourbillion
  • Μηνύματα: 18190
    • Προφίλ
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΓΩΝΙΑ ΣΤΟ mywatch
« Απάντηση #116 στις: Οκτώβριος 25, 2013, 06:46:20 μμ »


Uploaded with ImageShack.us


Απίστευτο !!! Το διάβασα τσακ μπαμ σα να ήταν γραμμένο κανονικά !!!


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Αποσυνδεδεμένος georges

  • Tourbillion
  • Μηνύματα: 8782
    • Προφίλ
Απ: ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΓΩΝΙΑ ΣΤΟ mywatch
« Απάντηση #117 στις: Οκτώβριος 25, 2013, 07:17:47 μμ »
ΠΕΙΡΑΜΑ MILGRAM


Πολύ ενδιαφέρον...ευχαριστώ!!!



Φιλικά Γιώργος
Βοήθησε τον Φλίπερ να κρατήσει τον τίτλο του...Γίνε κι εσύ ΔΩΡΟ*, μπορείς!!!

  * ΔΩΡΟ  = ΔΩρητής ΡΟλογιών

Αποσυνδεδεμένος Chris_Superocean

  • Tourbillion
  • Μηνύματα: 4010
  • B R E I T L I N G
    • Προφίλ
Απ: ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΓΩΝΙΑ ΣΤΟ mywatch
« Απάντηση #118 στις: Οκτώβριος 29, 2013, 07:25:11 μμ »
Έκλειψη ηλίου Κυριακή 3 Νοεμβρίου 2013

http://www.astrovox.gr/forum/viewtopic.php?t=19176&sid=ff3da18c7138df1cf531894f5eadfa22
Δεν ήταν κακός ο λύκος, η γιαγιά είχε αυθαίρετο.

Αποσυνδεδεμένος GiannisH

  • Honorary Moderator
  • Tourbillion
  • ****
  • Μηνύματα: 10743
    • Προφίλ
Απ: ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΓΩΝΙΑ ΣΤΟ mywatch
« Απάντηση #119 στις: Νοέμβριος 11, 2013, 04:29:40 μμ »
Δεν θυμάμαι αν έχει δημοσιευθεί πάλι. Όπως και να 'ναι αξίζει να το διαβάσετε, μια και δίνει επιστημονικά τεκμηριωμένες απαντήσεις στη συνομωσιολογία περί ψεκασμών.

http://www.e-nemesis.eu/apopseis/item/205-aeropsekasmoi-chemtrails.html


Έχω αγχωθεί που δεν υπάρχουν Rolex να αγοράσει ο κοσμάκης