Φιλε ΒΒ ειναι πολυ σωστα αυτα που λες.
Ειπες αληθεια, οχι ομως ΟΛΗ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ και νομιζω οτι το θεμα εχει πολλες πλευρες.....
Θα προσπαθησω να παρω τα πραγματα απο την αρχη. Το ευρος ταλαντωσης εξαρταται κυριως απο
τους εξης παραγοντες:
1. Εξωγενεις παραγοντες: Κραδασμοι , δονησεις , πεδια (μαγνητικα, βαρυτητας)
2. Φθορες απο χρηση: τριβες , υποβαθμιση λιπανσης , φθορες μεταλλων.
3. " Σταθερα" του ελατηριου (hairspring)
4. Aδρανεια του balance (με το οποιο το hairspring αποτελει ενα σωμα)
5 Απο τη δυναμη της "κλωτσιας" ,που πολυ σωστα ειπε ο ΒΒ ,οτι δινει ο τροχος διαφυγης ( esc. wheel ) στα ρουμπινια (pallets) του esc. lever.
θα προσπαθησω να αναλυσω αυτους τους παραγοντες για να δουμε πως και γιατι επηρεαζουν το ευρος.
Και θα ξεκινησω απο τον πιο απλο και κατανοητο τις φθορες. Ειναι νομιζω προφανες οτι οσο οι τριβες
αυξανονται, τοσο αυξανεται και η αντισταση στην περιστροφη του balance ,και το πλατος ταλαντωσης ΜΕΙΩΝΕΤΑΙ. Απαιτειται λοιπον καλη λιπανση για να μειωσουμε τις φθορες ,και ετσι την ΑΝΕΞΕΛΕΓΚΤΗ μεταβολη του ευρους.
Περναμε τωρα στους εξωγενεις παραγοντες. Κραδασμοι, σοκ, δονησεις μπορουν οπως καταλαβαινετε
να επηρεασουν ΑΝΕΞΕΛΕΓΚΤΑ το ευρος μιας ταλαντωσης. Απαιτειται λοιπον πολυ καλη μελετη για
αντικραδασμικη προστασια.
Επισης τα μαγνητικα πεδια (αν το κραμα του balance και hairspring μαγνητιζεται) μπορει να εχουν σημαντικη και μοιραια επιδραση στο πλατος. Πρεπει να λαμβανονται τα καταλληλα μετρα προστασιας η και να χρησιμοποιουνται αντιμαγνητικα υλικα.
Τελος το πεδιο βαρυτητας της γης εχει κι αυτο την σημαντικη επιδραση του...
Οπως εξηγησαμε στο thread ΓΥΡΩ-ΓΥΡΩ ΟΛΟΙ , οταν το hairspring ειναι ειπεδο, η επιδραση ης βαρυτητας ειναι μηδεν
( διευθυνση βαρους καθετη στη μετατοπιση του ελατηριου, αρα εργο δυναμης =μηδεν)
Οσο ομως η κλιση του ρολογιου αλλαζει , η επιδραση της βαρυτητας γινεται μεγαλυτερη και παιρνει την μεγαλυτερη τιμη της σε κατακορυφη θεση. Κι εκει ομως -οπως εξηγησαμε- αναλογα με την γωνιακη θεση του ρολογιου (δηλ. την περιστροφη του γυρω απο αξονα καθετο στο καντραν), η θεση του hairspring μεσα στο πεδιο βαρυτητας αλλαζει ,και μαζι της αλλαζει και το ευρος ταλαντωσης.....
Απο αυτο το προβλημα ξεκινησε η ιστορια του tourbillon.
Θα συνεχισω με τους υπολοιπους παραγοντες, που καθοριζονται αμεσα απο τον μηχανικο σχεδιαστη
της μηχανης....